VRO Bij Duifhuizen Lederwaren op bezoek

Hoe krijg je het in deze tijd als vier broers in een familiebedrijf nog voor elkaar om een professionele organisatie met 300 man personeel nog goed draaiende te houden? Cees Duifhuizen van Duifhuizen Lederwaren was daar tijdens het bedrijfsbezoek van de VRO op 26 september kort over: „Dat doe je gewoon. Meestal zijn wij het er met z’n vieren wel over eens hoe het moet!”

Duifhuizen gaf tijdens een presentatie een kijkje in de geschiedenis van het ‘tassenbedrijf’, dat inmiddels marktleider is in Nederland. In ruim 60 jaar is Duifhuizen gegroeid van klein fabriekje in Nederland, naar internationale speler die 24/6 beschikbaar is.
„Bij ons heb je ‘tassen voor je geld’”, zo grapte hij als reactie op Johan van Buuren die voor hem het woord voerde over  diens organisatie ‘Waarde voor je geld’. De commercieel directeur toonde zich weer even de ras-verkoper, die het op de markt zo goed doet en deed. Hij rekende voor dat iedere Nederlandse vrouw zes keer per jaar een nieuwe tas aanschaft.
„Je moet wél bij de les blijven en soms iets weer snel van de hand doen als het zijn geld heeft opgebracht”, zo liet hij weten op de vraag hoe hij het toch voor elkaar krijgt op tijd z’n slag te slaan.
De vier broers uit de directie hebben, onder andere ook voor de juiste toekomstvisie, op strategische plekken de juiste mensen geplaatst. „We doen veel op gevoel, maar hebben bijvoorbeeld een financiële man van buiten de organisatie. Verder denken we natuurlijk na over wat ons antwoord is op de al maar toenemende ‘ontwinkeling’ van binnensteden. We houden het in de historische binnensteden overigens prima vol. Sommige winkels combineren we met de internetverkoop: op internet bestellen en in de winkel afhalen, bijvoorbeeld. Een belangrijk woord in ons doen en laten is ‘relatie’. Daarom hebben we een chat op internet en zijn onze mensen, waar ook in het bedrijf, altijd geïnstrueerd om vriendelijk te zijn tegenover de klant”, aldus Duifhuizen.

Waarde voor je geld
Even tevoren hadden Johan van Buuren en Wout van der Wal hun organisatie Waarde voor je Geld, een intermediair in crowdfunding, aan de aanwezige VRO-leden gepresenteerd.
Johan, bedrijfskundige en jarenlang controller in de bancaire sector en Wout, gewezen zelfstandig ondernemer in de detailhandel, willen ondernemers die geld nodig hebben om te investeren in contact brengen met investeerders die de ondernemers willen bijstaan. Johan: „De spaarrente in Nederland is marginaal, de banken lenen niet gemakkelijk geld uit, sommige ondernemers ondervinden problemen omdat ze principieel christelijke uitgangspunten hebben. En toch zijn er ondernemers die ambitie hebben. Wij hebben onze christelijke waarden waaraan we aanvragen ook toetsen. We werken web-based, zijn transparant over de projecten, hebben AMF-ontheffing, doen aan onafhankelijke kredietbeoordeling, zorgen voor volledig geautomatiseerde betaalstromen en geven advies.”
Hij zei bij de beoordeling van projecten te streven naar ‘geen winst ten koste van het milieu’, waarden te hanteren als ‘waardering voor Schepper, schepping en de naaste’ en te handelen met waardering voor de rustdag. „Het gaat ons om de waarden; we hebben niet overal een norm voor”, zo gaf hij aan.

Traditiegetrouw werd het bedrijfsbezoek afgesloten met een bedrijfsbezichtiging en het netwerken tijdens het warm buffet.