Maak je organisatie onweerstaanbaar

Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de VRO gaf hij een lezing over het nut en de noodzaak van een duidelijke identiteit voor een organisatie. Voor de avond om was, werd hij lid van de VRO. Arjan Boone, eigenaar van Arquero, helpt organisaties bij het helder krijgen van de identiteit.

Identiteitsmarketing, hoe kom je op het idee om daar iets mee te gaan doen? „In 2005 ben ik afgestudeerd als illustrator
op de kunstacademie in Rotterdam. Daarna heb ik met twee compagnons een reclame-communicatiebureau opgezet.
Het ontwikkelen van huisstijlen, het positioneren van organisaties en het uitrollen van campagnes heeft alles met identiteit te maken, maar gaat grotendeels over de uitvoerende kant, de buitenkant.
Ik ontdekte dat ik het proces ervóór, het blootleggen van de identiteit en het DNA ervan ontrafelen, minstens zo interessant vind. Daar wilde ik iets mee gaan doen, maar de koers van het bureau ging een andere kant op. In 2013 ben ik daarom gestart met Arquero, een bureau voor identiteitsmarketing.”
Wat houdt identiteitsmarketing in? „Marketing betekent zoveel als je product in de markt zetten. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Identiteitsmarketing doet dat door de identiteit van een organisatie voorop te stellen. Ik laat een bedrijf nadenken over onder andere de volgende vragen: Wie ben je? Waarom besta je? Wat kun je goed? Wat zijn je drijfveren? Voor wie wil je aan de slag?”
Waar help je ondernemers mee?
„Ik vind het een ontzettend mooi en boeiend proces om organisaties te helpen alles in lijn te brengen met de eigen unieke identiteit. Het leuke is dat er tijdens sessies van alles op tafel komt, omdat identiteit de hele organisatie raakt. Dat gaat veel verder dan het ontwikkelen van een geschikte huisstijl. Je werkt op het snijvlak van het personeel en de klant, producten of diensten, marketing en communicatie en ook het financiële aspect komt om de hoek kijken. Door scherpe vragen te stellen, te spiegelen en te reflecteren krijgt de ondernemer een veel beter zicht op blinde vlekken en verbeterpunten. Samen denken we na over strategische keuzes voor de toekomst, maar zetten we ook concrete stappen. Die hebben betrekking op de huisstijl, de interne en externe communicatie, de ontwikkeling van een team, het inzetten van nieuwe producten, enzovoorts.
Door middel van deze aanpak ontstaat er in een organisatie
Contactgegevens
Arquero BV
Het Kasteel 17
7325 PA APELDOORN
Tel.: +31 6-4443 4735
Web: www.arquero-bv.nl